Syden…

– “Ååååh, jeg unner deg sånn å skulle til Syden”

– “Nææææh, så flott. Skal du til Syden?”

– “Kos dere da. Det er så fortjent”

 

Fnate ser og hører sånne kommentarer hele tiden. Folk sier de blir så glade når andre skal ut og kose seg. De er så glade på andres vegne og sånt.

 

Fnate… han føler bare bunnløs irritasjon og forferdelse når andre skal til Syden, og ikke han. Elgen Helge og Kua til Nøffju (ikke hu store som reparerer Golden Doodler, men den lille… Fetter Ku) skal 5 uker til Syden i morgen. Fnate blir tvunget med av Pappa for å si hadde og ønske dem god tur og sånt. De har blitt pyntet opp med rød sløyfe og greier.

Han prøver å hoste opp noen velmente ord på veien. Han virkelig graver i sjelen for å finne frem en ektefølt kommentar som… “god tur” eller “jeg synes dere fortjener det”.

 

Men det er ikke mulig. Han blir sittende og stamme… “eeeeee…. uhmmmm… g… go… eeeeehhh…” – før han bare gir opp, vræler og løper rundt og rundt på gulvet foran dem helt til han snubler og går på trynet på den nye parketten.

 

Han får et glass saft og litt trøst.

 

På vei hjem snakker han med Pappa. Han kan ikke begripe hvordan andre folk kan være så glade på andre vegne. Det er underlig. Fnate vil jo også til Syden, liksom. Da synes han jo så klart ikke det er noe fint at andre skal dra istedenfor.

 

“Er jeg en dårlig pellefant, Pappa? Annensortering, liksom. Ikke noe å samle på?”

2 kommentarer
    1. Nei, nei, nei. At du ikke klarer å ønske “god tur” er ikke noe å skamme seg over. Ofte synes jeg å merke at når noen ønsker meg god tur, så går det samtidig en mørk skygge over ansiktene deres, og smilet stivner liksom litt, og ofte kan jeg se at det rykker litt i underleppa. Det er da bare helt normalt å tenke at “skulle ønske det var meg”. Men det skal også sies at mange er dønn ærlige, og sier at “ååhhh – det der misunner jeg deg”. Og det er jo beundringsverdig ærlig å innrømme at det der unner jeg deg ikke! Underforstått skulle jeg ønske det var meg istedet som skulle til syden…

    2. Det er så bra at noen forstår. Da slutter jeg å skamme meg og kjefter heller på Pappa over at vi har grønnsaksnacks på bordet istedenfor sjokolade.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg