Fnatitarod!!!

Man kunne nesten høre det si ‘pling’ i knollen til Fnate da han hørte det… Bestemor ringte fra Syden og fortalte at Fungerende hadde for lite medisin og at noen måtte komme ned med mer.

 

– “Dette er en sak for Fnat Monsen!!!” – Brølte Fnate ut. – “Fnat Monsen og Staut. Vi skal kjøre Fnatitarod til Syden med medisiner.” Pappa bare måper. Men Fnate tar helt av og sleper med seg en like måpende Staut. – “To bravely go where no Fnat has gone before…” Messer han.

 

Det bærer bort til dataen der Fnate viser Staut hva det er han tenker på.


I 1925 brøt det ut difteri i byen Nome helt nord i Fnatlaska. Det var midt på vinteren og ingen fly eller båter kom frem med medisiner. Da var det en tøffing som tok en slede og hundene sine sine ut på tur. Pakket med medisiner og la i vei. Lederhundene het Fritz, Togo og Balto fant til syvende og sist veien frem og reddet dagen.

 

Den dag i dag står Fritz stilt ut i et hus i byen Nome. Fnate har selvfølgelig vært der og det er bildene fra den turen han viser frem til Staut. Staut blir kjempeinspirert.

Fnate viser stolt frem flere bilder av seg selv i Nome. – “Jeg gravde etter gull på den tiden…” babler han. Staut følger stolt med.

Nå må bare Fnat Monsen og Tellef få organisert en slede eller noe til Staut, og så kan de legge i vei til Syden.

 

Helge har ikke tid til å være med da han sitter og planlegger ei SAS rute fra Atlantico til Houston.

5 kommentarer
    1. “Jeg gravde etter gull på den tiden…” Det minner meg veldig om Carl Barks, men jeg klarer ikke å finne igjen historia. Roter jeg?

    2. Hei Gustav. Det er mulig, men ikke som jeg kan huske. Dette er nok bare skrønene til Fnate. Ting han finner på i “kampens hete” for å imponere bikkja.

    3. PAPPAAAA! Din skroting. Jeg finner ikke på ting i det hele tatt! Jeg er Fnat Monsen… Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg