FNATES FLYSKOLE: Utvidet avdeling

Det har vært mye informasjon om flybransjen i avisene i det siste. Spesielt om SAS.

 

Siden Fnate innser at ikke alle har den samme dype kunnskapen som han om flybransjen, vil han drive litt opplysningsservice. Han vil også benytte sjansen til å minne om at han kjenner en som driver flyplass, nemlig Helge. Det er to vesentlige ting Fnate vil forklare for de uvitende. Nemlig CASK og RASK.

 

Det er skrevet mye om at SAS har for høy CASK i forhold til Norwegian og om at forholdet mellom CASK og RASK er viktig. Det er her det trengs info for at folk skal forstå.

 

Hva er CASK?

Dette er en forkortelse for Cake per Average Seat Kilometer. Altså, hvor mye kake man får per kilometer flydd i et helt gjennomsnittlig sete. Det er mer CASK i business class og man kan også få kake på kantina før turen.

 

CASK måles i gram. Det står skrevet at SAS sin CASK ligger på omlag 0,7, mens Norwegian sin CASK ligger på under 0,5. Media later som om SAS sin CASK må ned. Det er helt feil. Det er tvert imot svært bra at SAS har høy CASK, ettersom kake er godt. Derimot kommer det et vesentlig punkt inn her, nemlig RASK.

Så hva er RASK?

Vel, det er nok en forkortelse. Nemlig Royalists per Average Seat Kilometer. Royalister er folk med blått blod, og hvor mange finnes det så av dem på hvert sete? Det er det som beskrives i RASK.

 

Royalister liker kake veldig godt. Et perleeksempel her er Marie Antionette. Det var kona til Ludvig den 16’ende av Fnatkrike på slutten av 1700-og-dårlig-høst. Det var hun som satte bøndene på plass da de maste og gnålet om mer korn. Dette var jo et urimelig krav, ettersom korn er vondt. Så hun sa det som det var: “Om folk ikke har korn, kan de vel spise kake“. Bøndene ble dritsure og resten er historie.

 

Siden har Royalister verden over spist uhorvelige mengder kake.

 

Noen av dere begynner sikkert å gjette sammenhengen? Fnate vil allikevel forklare;

 

Hva er sammenhengen mellom RASK og CASK?

Som en kommenterte på Facebook, da Fnate forklarte CASK; “Men Fnate, med en CASK på 0,73 vil det bygge seg opp 6,5 kilo kake mellom København og Bangkok. Det er mye kake”.

 

– “Det er helt sant” – sier Fnate. Og det er her RASK’en kommer inn. Selv ikke en Fnat i godslag klarer 6,5 kg kake mellom København og Bangkok. Muligens også derfor SAS legger ned denne ruta halve året. Men Royalister tar såpass med kake uten å blunke. De spiser, i Marie Antoinette’s ånd, utrolige mengder kake.

 

Det er altså derfor forholdet mellom RASK og CASK er så viktig. Høy CASK er bra for alle. Men det er altså viktig at man har en vel så høy RASK, slik at man får tatt unna alle kakene som hoper seg opp. Eller for å si det sånn:

 

“Det er alle SAS passasjerers rett og plikt å spise opp alle kakene man blir servert. Men samtidig skal det finnes et nettverk av Royalister som kan spise opp kakene for dem som ikke innehar de nødvendige evner”

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg