Eneste utvei for å redde reisekassa.

Da Pappa stod opp idag fikk han sjokk. Han hadde voknet av litt lurveleven i stua. Da han kom tuslende ut så det slik ut.

– “Nei, nå har dere gått for lang Fnate og Tellef. Det er synd på Helge” – Sier Pappa sint. Det er Helge som bryter inn og sier at det er hans eget forslag. Men så ber han Tellef utdype ettersom han selv har så mye bomull i hodet av å henge opp ned. Tankene blir til og med mer utydelige enn til vanlig, sier han. Det kunne alle forstå, der han hang opp ned i et tau og ble ristet.

Vi ringte både HaudeFnat og Fnat Spetalen igår. HaudeFnat var mest opptatt av å løpe fra sin yngre kone opp bakkene. Fnat Spetalen sa at det var bedre å spise pengene enn å sette dem i oljefond.” – Sier Tellef. “Det var ingen muligheter til å øke formuen på bare to dager” – fortsetter han.

 

“Totalkapitalmetoden!” – utbryter Fnate, som også vil være med og si lure ting.

 

– “Men Helge er jo en ganske rotete fyr og de nye dype lommene hans er umulige å vrenge. Han aner ikke hva som skjuler seg der og tilbød oss å riste han. Så det holder vi på med nå” – Avslutter Tellef. Pappa tar seg en kaffe og svelger 4 slurker i et jafs. Gutta rister og Helge bærer seg.

 

Men sannelig detter det ikke ting ut også…

Penhaglion Lip Balm??” – Spør Fnate. “Åååh, den ja. Den er for å bestikke flyvertinner om jeg blir ferske i å raide Club Kitchen. Den hadde jeg glemt” – forklarer Helge.

 

Fnate ser poenget, skyver til side og kommanderer om å riste videre.

– “Et batteri?”

-“Bose QC15” – sier Helge. “Jeg hadde ikke råd til selve høretelefonene, men de bruker sånt batteri.”

-“Ååååååh” – utbryter Helge glad. “Jeg vet jeg har en skrue løs. Kanskje det er den?”

– “Tipper den er ganske mye større” – Fnate rister flirende på hodet, og lurer på om tannpirkerne er UV-behandlet. Det er de. Helge peser og forteller at de forøvrig også er laget av bambus.

 

Tellef lar de ikke få lange pausen men rister videre. Helge høres ut som om han er i en tørketrommel. Flere ting ramler ut med et klirr, og forventningen stiger. Men…

Er du sprø?” – utbryter Fnate forferdet. “Denne må til Mount Doom øyeblikkelig. Jeg ringer Bring.”

– “Ja, den ja. Trodde det var Dønna den skulle til jeg” – sier Helge.

“Den der husker jeg ikke helt” – peser Helge da et Duff-Beer jakkemerke ramler ut.

 

Tellef begynner å bli grådig sliten og orker snart ikke riste mer. Helge er tross alt stor og tung. Han puster og peser da et tung KLONK, bryter stillheten. Det blir helt stille i stua.

“Oj” – er det eneste Fnate kan si. Den er så tung at han trenger begge hender for å løfte den. Tellef senker Helge ned til gulvet og så går de til bordet for å sjekke.

 

– “Stemmer det. Jeg pakket først en dollar mynt. Og så kom jeg på at de bruker sedler der borte, så jeg pakket en til og glemte denne. Men det er jo bare en dollar da. Husker ikke hvor jeg fant den.” – sier Helge.

– “Ser litt rar ut den dollaren der” – Sier Fnate. “Kan jeg få is?” – spør Helge. Fnate slipper en promp.

“Skrotinger!” – utbryter Tellef. “Det der er ikke noen vanlig dollar. Vi må få tak i noen med peiling.”

Helge begynner å få en følelse av han kan være helten som reddet ferien allikevel, men tør fortsatt ikke være helt sikker.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg